dijous, 25 de juny del 2026

Truita d'escarola i salsa de calçots

 



Un plat ben senzill de fer i d'aprofitament post-calçotades...

Ingredients (2 persones):

3 ous
un raig de llet
calçots escalivats que hagi sobrat
salsa de calçots que hagi sobrat

En una paella amb oli , saltem els calçots ja nets de la camisa. A part, batrem els ous amb una mica de llet, sal i una cullerada de salvitjada per cap o la que ens quedi. Ara, simplement, es tracta de fer una truita...Aboquem els ous batuts i la salvitjada als calçots, quan sigui quallat d'una banda, girem la truita amb l'ajut del plat, la deixem quatllar de l'altra banda i a menjar!!!

diumenge, 14 de juny del 2026

Bunyols de col-i-flor

 


Una altra manera de menjar col-i-flor que probablement la  farà més atractica pels nens. També cal dir que potser està pensat més com a acompanyament que com a plat principal !! 

Ingredients :

Col-i-flor o broquil, uns quants brots
1 mica de julivert (opcional, jo no ho vaig fer)
2 cullerades soperes de farina
200 ml. de llet
1 culleradeta de sucre de llevat royal

Fem una pasta amb la farina i la llet i hi afegim el llevat royal i la sal. Cal que quedi una consistència cremosa. Deixem que faci bombolles i hi afeim el julivert picolat ben fi (si l'hi posem, jo no ) i la col-i-flor. Cal tenir la coliflor preparada previament en brots petitons, per a fer més fàcil la cocció. 

A part, en una paella hi posem una bona quantitat d'oli i quan sigui calent, a cullerades anem posant  la pasta i el farcit vigilant de no abocar-ne massa per a que no se'ns ajuntin tots els bunyols. Deixem que es coguin i ja veurem com s'inflen una mica. Els girem i quan siguin rossets dels dos cantons, els retirem i els posem damunt de paper absoervent. Servim calentons.

dissabte, 30 de maig del 2026

Escrita (rajada) al forn amb patates i pebre vermell

 

Una manera força senzilla de fer l'escrita ..cal tenir en compte la diferència de temps de cocció entre l'escrita (ràpida) i les patates, això si!!


Ingredients (4 perones)
4 talls de rajada o escrita
4 patates
3-4 tomàquets grossos
all i julivert
pebre vermell i pebre negre
1 got de vi blanc
1 fulla de llorer

Per començar, pelem i tallem a rodanxes finetes les patates i les repartim en el fons d'una plata que vagi al forn. Salem i empebre amb els dos pebres i hi posem all picolat al gust. Aqui, si no voleu patir per les patates, les podem anar posant ja al forn que es vagin fent. amb un bon raig d'oli per amanir-les. El forn ha d'estar a 200º.

Quan les patates ja siguin quasi cuitetes, ho traiem del forn, hi posem la rajada pel damunt i el tomàquet tallat a rodanxes. Amanim amb sal, pebre vermell i pebre negre i hi tirme el vi i hi posem també el llorer.

Posem ara de nou, la plata al forn i ho deixem uns  10 minuts més. Servim. 

dimecres, 13 de maig del 2026

Platillo de coll de xai amb carxofes

 


Cuina de temporada amb les carxofes i amb una part del xai sovint infravalorada, el coll.
Ara trobem sovint el coll tallat a rodanexes pero a nosaltres ens agrada més a l'estil "costelletes"

Ingredients (4 persones):

Coll de xai tallat
4-5 carxofes
1 ceba grossa
2 toma`quets madurs
1 copa de vi ranci o cognac
picada: 1 llesca de pa sec petita, un grapat d'avellanes torrades  (10-12), 5 anous fesques,  all i julivert al gust

Podem començar per la picada: en una cassola, hi posem un raig d'oli i sofregim el pa sense que arribi a torrar-se gaire. Reservem la resta de l'oli a la mateixa cassola per a fer el platillo.

A la llesca fregida, li traiem la crosta i la posem al morter o a turmix. Hi afegim les nous, les avellanes torrades i pelades, l'all pelat i el julivert. Ho piquem tot fins a tenir una pasta fina. Reservem.

Les carxofes les farem aixi: traiem les parts més dures i les tallem a octaus.  Ara les podem bullir deixant-les un poc duretes, o be, fregir-les en el mateix oli. En tot cas, les traiem i reservem.

A la cassola, si cal afegirm més oli i saltem el coll ja salat i empebrat. Quan sigui rosset, hi afegim la ceba picolada ben fina i deixem que es faci a foc fluix sense cremar-se ni tornar-se marroneta. Hi afegim el got de vi ranci i quan s'hagi evaporat, l'alcohol, el tomàquet ratllat ja salt. Deixem que el sofregit es concentri. Quan estigui ben concentrat, hi afegim les carxofes i un cullarot d'aigua. Si les carxofes les hem bullides, podem reservar un got o dos de l'aigua de bullir-les. Deixem que faci xup-xup i passats uns 10-15  hi afegim la picada deixetada amb una mica del suc. Cal deixar-ho uns 10 minuts més. Rectifiquem de sal i pebre i ja ho tenim!! No ha de quedar gaire caldós precissament, si no un suc dens.

dimecres, 29 d’abril del 2026

Pa amb vi i sucre

 

Un berenar mitic...i fàcil de fer, tot i que a dia d'avui potser no gaire politicament correcte. 


Ingredients: 
1 llesca de pa
vi
sucre

Es torra el pa al gust, s'amaneix am vi (es pot fer servir una setrillera per a més comoditat o el porró), si posa el sucre pel damunt al gust...i ja ho tenim!! 

dimarts, 14 d’abril del 2026

Bunyols de xanguet (llengüeta)

 


Tot i que li nosaltres li diem xanguet (actualment està prohibit vendre'n)  això és llengüeta, un peix molt petit que de tant en tant apareix per les peixeteries. Tot i que és molt car, aquell dia vam decididir llençar la casa per la finestra i comprar-nos unes dues cullerades soperes d'aquest peix tan deliciós. 


Ingredients (2 persones):

2 cullerades soperes de xanguet/llengüeta
1 mica de julivert
2 cullerades soperes de farina
200 ml. de llet
1 culleradeta de sucre de llevat royal

Fem una pasta amb la farina i la llet i hi afegim el llevat royal i la sal. Cal que quedi una consistència cremosa. Deixem que faci bombolles i hi afeim el julivert picolat ben fi i el xanguet. Remenem amb cura per no trencar-lo.

A part, en una paella hi posem una bona quantitat d'oli i quan sigui calent, a cullerades anem posant  la pasta i el farcit vigilant de no abocar-ne massa per a que no se'ns ajuntin tots els bunyols. Deixem que es coguin i ja veurem com s'inflen una mica. Els girem i quan siguin rossets dels dos cantons, els retirem i els posem damunt de paper absoervent. Servim calentons.

dilluns, 30 de març del 2026

Fideus a la cassola amb espinada de bonitol

 

Aprofitant que era temporada de bonítol en varem comprar un parell. Els varem fer filatejar pel peixater i li varem demanar que ens guardes les espines. Les va tallar i ens va afegir no només les espines centrals si no les del llom. També podeu demanar-li els caps del bonítol. Es cuina d'aprofitament, no llençar res i aprofitar el màxim el peix!


Ingredients (2 persones):

les espines del bonítol
200 gr de fideus gruixuts
2 tomàquets madurs 
3 carxofes
1 ceba
all i julivert

Començarem per fer una mica de brou amb les espines del llom, el cap i , és una opció, també les carxofes ja pelades i tallades a trossos. Quan el tinguem fet, el reservem.

En una cassola de fang, enrossirem els alls ja pelats sense arribar a deixar-los marronets. Reservarem. En el mateix oli farem un bon sofregit amb la ceba, salem la ceba  i quan comenci a estar ben cuita i transparetn, hi afegirem el tomàquet ratllat. Tornem a salar lleugerament i , si cal, hi afegim una mica de sucre.  Deixarem que es concentri el sofregit i llavors, hi afegirem les espinades del bonítol tallades i salades i empebrades. Quan siguin cuites, hi afegirem les carxofes i els fideus, els hi donarem uns tombs i hi posarem el brou ben calent. Quan arrenqui el bull, baixarem el foc i deixarem que cogui. A mitja cocció, hi afegim una picada amb els alls prèviament sofregits i julivert. Rectifiquem de sal i pebre i deixem que acabi de coure. PArem el foc, deixem 5 minuts més i servim.

Si no em bullit les carxofes amb les espines, després de pelar-les i abans de fer el sofregit, tallades a octaus, les sofregim lleugremanet enfarinades. Quan siguin cuites, les traiem i les reservem. En aquest cas, les afegirem de nou a la cassola  a mitja cocció dels fideus.

dilluns, 16 de març del 2026

Calçots gratinats al forn amb salvitjada i formatge de cabra

 

Un plat molt fàcil de fer i que queda força bo!!


Ingredients (2 perones):

calçots segons la gana
1 tros de formatge de rulo de cabra

Aprofitarem els calçots que ens hagin sobrats d'alguna calçotada o bé farem el següent:  podem posar al forn a gratinar els calçots i anar-los girant..queden força bons!! no es ben be el mateix que fer-los amb llenya, però queden prou dignes!!

Posarem els calçots cuit en una plata, nets de la camisa i tallades les puntes. Li posarem la salsa pel damunt, i trossets de formatge de cabra. Gratinem i servim!!

Seguidors